fekete-szezammag

A fiatalság és egészség forrása: a fekete szezámmag

A fekete szezámmag apró, lapos, sötét színű mag, melyet főzésre, vagy gyógyhatásai miatt használnak már több ezer éve. Az édeskés , diófélékre emlékeztető ízű mag gamma-tocopherolt, illetve antioxidánsokat  tartalmaz. Mértéktartó fogyasztása a kutatások szerint fontos szerepet játszik az öregedéssel együtt járó betegségek kialakulásának megelőzésében. Az  antioxidánsokról köztudott, hogy öregedés gátló hatásukon kívül, a szív és érrendszer egészségének megőrzésében  és a rák megelőzésében is nagy jelentőséggel bírnak. Kutatók azt is megfigyelték, hogy az antioxidánsok alkotóelemei megelőzik a sejtek  oxidációját, amely az őszülésért felelős.

A szezámmag nagyszerű ásványi anyag (kalcium, magnézium vas és foszfor)-, valamint B1 (tiamin) – és rost forrás.  A benne található tápanyagok csökkenhetik a gyulladásokat, támogatják a légzőszervek egészségét és megóvhatnak a vastagbélrák és a csontritkulás kialakulásától, segítik az emésztést. Székrekedéssel küszködőknek kifejezetten ajánlott, akik viszont hasmenésre hajlamosak, azok tüneteik erősödését észlelhetik a szezámmag fogyasztását követően.

A kínai hagyományos orvoslásban a vese és a máj egészségének megőrzésére, láz csökkentésére, valamint súlyos betegségekből való felépüléshez, az erőnlét fokozására is használják.

A fekete szezámmag kiváló magnézium és kalciumforrás. ¼ bögrényi adag 126 mg magnéziumot ( a napi ajánlott beviteli mennyiség 32%-a) és 351 mg kalciumot tartalmaz (a napi ajánlott beviteli mennyiség 35%-a). Ez kicsivel több mint egy pohár tejben található kalcium mennyisége. Fontos azonban tudni, hogy a kalcium főként a héjban található, tehát a hántolt szezámmag kevesebb kalciumot tartalmaz. A tejallergiában szenvedőknek különösen fontos biztosítaniuk a napi kalciumbevitelt alternatív forrásokból, mint például a szezámmag.

A kálcium és a magnézium fontos ásványi anyagok, amelyek szabályozzák a vérnyomást, csökkentik a feszültség okozta és a migrénes fejfájást, (amelyeket a vérerek görcsös összehúzódásai váltanak ki), csökkenti a légúti görcsök előfordulását az asztmásoknál, elősegíti a nyugodt alvást, főleg a menopauzával küzdő nők alvásproblémái estében.

¼ bögre szezámmag 1.5 mg rezet (a napi ajánlott beviteli mennyiség 74%-a), 2.8 mg cinket (a napi ajánlott beviteli mennyiség 19%-a)tartalmaz. A szervezetnek csak kis mennyiségben van szüksége ezekre az ásványokra, amelyek viszont fontosak az ember egészsége szempontjából. A réznek gyulladás- és fájdalomcsökkentő hatása van,és  aktiválja azokat az enzimeket, amelyek hozzájárulnak a kollagén és az elasztin képzéséhez a szervezetben, melyek  a csontok és ízületek struktúráját és rugalmasságát támogatják.

Az alacsony cinkbevitel a vérkeringés pangásához, az immunrendszer gyengüléséhez, valamint a csípő és gerinccsont sűrűségének csökkenéséhez vezethet, mely az időskorúaknál kifejezetten veszélyes lehet.

A fekete szezámmag szezamint és szezamolint tartalmaz. Ezek az összetevők a lignánoknak nevezett rostok csoportjába tartoznak, melyek csökkenthetik a magas koleszterinszintet.

A fekete szezámmag ezen kívül fitoszterolokat is tartalmaz. Ezek olyan növényi összetevők, amelyek kémiai felépítésükben hasonlítanak a koleszterinhez. Az étkezési fitoszterolok bevitelével nemcsak a vér koleszterinszintje csökkenthető, hanem a különböző típusú rákos megbetegedések kialakulása is megelőzhető. A szezámmag tartalmazza a legtöbb fitoszterolt az olajos magvak közül (400 és 413 mg közötti mennyiség 100 g szezámmagban).

Forrás: http://www.livestrong.com/article/25281-health-benefits-black-sesame-seeds/

Összefoglalva, a fekete szezámmag  jótékony hatásai mértékletes fogyasztása esetén a következők lehetnek:

  • öregedés gátló hatás
  • rák megelőző hatás
  • segít a szív és érrendszer egészségének megőrzésében
  • csökkentheti a magas koleszterinszintet
  • segít  a vérnyomás szabályozásában
  • támogatja a légzőszervek egészségét
  • csökkenti a légúti görcsök előfordulását  asztmásoknál
  • magnézium és kálciumforrás
  • megóv a csontritkulás kialakulásától
  • hozzájárul a kollagén és az elasztin képzéséhez a szervezetben, melyek  a csontok és ízületek struktúráját és rugalmasságát támogatják
  • könnyít a reumatikus artritisz panaszokon
  • csökkenheti a gyulladásokat
  • segíti az emésztést, bélmozgást
  • megőrzi a vese és a máj egészségét
  • lázcsillapító hatás
  • fokozza az erőnlétet
  • csökkenti a feszültség okozta- és a migrénes fejfájást,
  • elősegíti a nyugodt alvást, főleg a menopauzával küzdő nők alvásproblémái estében

Hogyan fogyasszuk a szezámmagot?

A szezámmag ízletesebbé válik, ha fogyasztás előtt kicsit megpirítjuk. Meg is darálhatjuk, így a benne rejlő hasznos tápanyagok könnyebben felszívódnak. ( Ehhez, ha nem akarod tönkretenni a kávédarálódat, inkább használj mákdarálót).

Íme néhány felhasználási tipp. A fekete szezámmag használható:

  • Salátákban
  • Rizzsel keverve
  • Őrölve szója-, mandula-, rizs- vagy zabtejhez, smoothie-khoz adhatjuk
  • Krémet, mártogatót készíthetünk belőle
  • Levesekhez adhatjuk
  • Sült csirkére szórhatjuk
  • Kenyérbe süthetjük
  • Pirított ételekhez adhatjuk

Termékünk:

GreenMark Organic - bio fekete szezámmag

GreenMark Organic – bio Fekete Szezámmag, 250g

1 comment

Trackback e pingback

  1. Húsmentes Hétfő: Gombakrémleves fekete szezámmal - etelerzes.hu
    [...] (források: Wikipedia, GreenMark Organic) [...]
GreenMark Organic - Minden napra valami JÓ!