sushifacebookra

A legnépszerűbb japán étel, a szusi

A szusi egy tradicionális japán étel, melynek alapanyaga a főtt, ecetes rizs. Legtöbbször hallal vagy más tenger gyümölcsével, például rákkal készítik, és szójaszósszal, gyömbérrel és wasabival fogyasztják. Több változata létezik, elkészítési módtól, töltelékektől vagy feltéttől függően, például az algalapokba tekert maki vagy a sült tofubatyuba csomagolt inari. A szusi szó eredeti jelentése: „ez savanyú”. A mai értelemben vett szusit először Hanaja Johei készítette el a XIX. században.

 

A nigiri egy kézzel formázott rizsgombóc, algalapok nélkül készül. A feltét általában lazac, tonhal, angolna, tintahal vagy polip, de lehet akár édes rántotta is. A nigiri egyik altípusa a gunkanmaki, amely egy kaviárral, osztrigával vagy kukoricával töltött ovális rizsgombóc, amelyet 1931-ben készítettek el először. A temari egy rizsgömb, hal feltéttel. A maki egy algalapokba tekert rizshenger, amely lehet vegetáriánus, de lehet benne hal vagy más tenger gyümölcse is. A futomaki egy vastag rizstekercs algalapokban, amelyben többféle feltét található. A hoszomaki egy algába tekert vékony rizshenger, tölteléke általában tonhal, répa, avokádó vagy uborka. Az uborkás változatot kappamakinak, a nyers tonhalasat tekkamakinak hívják. A temaki egy kúpformára tekert, töltött algalap, az uramaki pedig egy közepes méretű rizstekercs, amelyben legalább kétféle töltelék van.

 

A szusi nagyon egészséges étel, ennek legfőbb bizonyítéka a japán emberek igen magas várható élettartama: nők átlagéletkora 86, a férfiaké pedig 79. A sok rizs, hal és zöldség fogyasztás jóvoltából számtalan értékes tápanyagot vihetünk be a szervezetünkbe. A rizs proteinje mind a kilenc létfontosságú aminosavat tartalmazza, amelyekből a fehérjék felépülnek. A taurin csökkenti a koleszterinszintet, jó hatással van érfalakra, az olajos halakban található zsírsavak pedig védelmet biztosítanak a szívbetegségek ellen. A tekercseket borító tengeri alga számtalan vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. A szusihoz fogyasztott wasabinak mikrobaölő hatása van, a gyömbér pedig segíti az emésztést.

 

Az ügyesebbek akár otthon is készíthetnek szusit, ehhez – ha igazán egészségeset szeretnének enni – bio rizsre (például Greenmark), algalapokra, töltelékként használható halra, tenger gyümölcseire vagy zöldségekre, egy makiszu nevű kis bambuszszőnyegre – az összetekeréshez –, illetve egy kis szójaszószra, wasabira és gyömbérre lesz szükség. Ha megvannak a hozzávalók, keressünk egy bevált receptet, és próbáljuk ki.

GreenMark Organic - Minden napra valami JÓ!