kesudio

Nemcsak nassolnivalónak jó

A tápanyagokban gazdag olajos mag, a kesudió remekül megállja a helyét nassolnivalóként az esti film mellé, azonban salátákhoz, húsokhoz is hozzáadhatjuk, de még vajkrémet is készíthetünk belőle.

 

A kesufa egy Közép-Amerikában őshonos, örökzöld fafajta, amely öt-tíz méter magasra is megnő. Az általunk is fogyasztott kesudió a húsos gyümölcs, a kesualma két-három centiméteres, vese alakú magjának fehér magbele. A fa jól tűri a szárazságot, így számtalan helyen termesztik, főleg a trópusokon. A dió szüretelésekor a magot lehullása után gyűjtik össze. Egy kifejlett fáról akár ötven kilónyi kesudió is leszüretelhető.

Rengeteg kalcium és B-vitaminok

A kesudióban számtalan értékes vitamin és más tápanyag található, például A-, B2-, B3-, B6-, B7-, B9- és E-vitamin; illetve magnézium, vas, kalcium, foszfor, réz, szelén, cink, béta-karotin, jód és kálium. Az A-vitamin segít megőrizni a csontok, a fogak, a bőr és a szem egészségét; a B1-vitamin a szénhidrát-anyagcserében és a fontos energiaszolgáltató folyamatokban játszik szerepet, segíti az idegrendszer energiaellátását, a szívműködést és az idegek működését. A B2-vitamin a szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok lebontásához szükséges, és fontos szerepe van a vérképzésben, a légzési folyamatokban és a növekedésben. A B3-vitamin a DNS-lánc kijavításában működik közre, szabályozza a koleszterinszintet, a sejtek energia-háztartását, csökkenti a szabadzsírsavszintet és értágító hatású. Az E-vitamin és a béta-karotin fontos antioxidáns, segít semlegesíteni a káros hatású szabadgyököket, így lassítja a szervezet öregedési folyamatát.

A magnézium számtalan betegség megelőzésében, illetve kezelésében játszik szerepet, és szabályozza az anyagcsere-folyamatokat. A vas a vérképzéshez szükséges, így vérszegényeknek nagyon fontos a vasban gazdag élelmiszerek fogyasztása. A kalcium az csontok és a fogak egészségéért felelős, a foszfor a sejtfalat alkotó foszfolipidek részeként elősegíti az oxigénfelvételt, a réz vírus-, baktérium- és gombaölő. A szelén a szívre és az érrendszerre gyakorol jótékony hatást, a cinknek a sejtmembrán integritásának fenntartásában van fontos szerepe, nélküle a sejthártya sérülékennyé válna. A jód serkenti a növekedést, az alapanyagcserét és az agyszövet fejlődését. A káliumnak fontos szerepe van az ingerületátvitelben, az izmok működésében, a sejtek energiaellátásában, a sav-bázis egyensúly fenntartásában, szabályozza a vérnyomást, illetve csökkenti az agyvérzés és a szívritmuszavar kialakulásának esélyét.

 

Nemcsak nassolnivalónak jó

 

A kesudiót nassolhatjuk magában, de ebédre vagy vacsorára is jó: hozzáadhatjuk különböző krémlevesekhez, tésztákhoz vagy sült húsokhoz. Reggelire készíthetünk belőle vajkrémet, desszertnek kesudiós tekercset, vacsorára pedig gyümölcssalátába tehetjük.

Megnézem a webshopban

GreenMark Organic - Minden napra valami JÓ!