Alfalfa Sprouts

Igazi vitaminbombák: a csírák – 1.rész

Nem vész kárba az év első napján elfogyasztott lencsefőzelékhez felbontott csomag: a megmaradt lencsét csíráztathatjuk is. Persze nemcsak a lencsét, hanem akár a mungóbabot, a hajdinát vagy a szójababot is. A csírák igazi vitaminbombák, amelyeket mindenkinek érdemes beiktatnia az étkezésébe. A vitaminokon kívül rengeteg ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaznak, többet, mint maga a növény – néha akár százszor vagy ezerszer annyit. A biozöldségek csírái is mentesek minden vegyi anyagtól, tartósítószertől, ízfokozótól vagy színezéktől. Fogyasztásuk leginkább nyersen javasolt, így juttathatjuk be szervezetünkbe a legtöbb vitamint. A csírákból nyert vitaminokat és ásványi anyagokat nagy arányban tudja hasznosítani a szervezet. Enzimtartalmuk is magas: ezekből építi fel a szervezet saját enzimjeit, amelyek az anyagcsere-folyamatok működéséhez szükségesek. A csíráztatást akár otthon is megoldhatjuk, hiszen nem kell hozzá más, mint mag és egy csíráztatótál, illetve megfelelő hőmérséklet és víz.

 

Csírázás közben a tápanyagraktárként funkcionáló magban bonyolult élettani folyamatok zajlanak le. A mag keményítőtartalma gyorsan hasznosítható cukorrá alakul, hogy biztosíthassa a megfelelő energiát a csíra növekedéséhez. A telített zsírok pedig telítetlen zsírsavakká és szénhidráttá alakulnak. Ezért, ha nem magát a magot fogyasztjuk, hanem a csírát, sokkal értékesebb tápanyagokhoz juthatunk hozzá. A gyógyászati tapasztalatok szerint a csírák a daganatos betegségek elleni küzdelemben is segítenek, rendbe teszik az emésztést, és normalizálják a vércukorszintet.

A mungóbabcsíra íze lágy, édeskés. C-vitamin, fehérje- és vastartalma magas, könnyen emészthető. Fogyasztásával szervezetünk ezenkívül kellő mennyiségű káliumhoz, folsavhoz, magnéziumhoz, mangánhoz és foszforhoz jut. Számtalan jótékony hatása ismert, például csökkenti a vérnyomást, magas rosttartalma jóvoltából rendben tartja az emésztést, csökkenti a daganatos megbetegedések esélyét, erősíti a szívet, illetve szabályozza a vércukorszintet. A lencsecsíra íze hasonlít a főtt lencsééhez. B1- és B2-vitamin-, illetve fehérje-, foszfor és káliumtartalma magas. A hajdinacsírában található rutinsav növeli az érfal rugalmasságát, illetve az emésztési problémákon is segít. A búzacsíra regeneráló, tápláló és gyógyító hatású, foszforban, magnéziumban, kalciumban, káliumban, vasban, jódban gazdag. A benne található fehérje, zsír és szénhidrát könnyen emészthető. A csírákat tehetjük salátákba, szendvicsekre, hozzáadhatjuk a körethez, de önmagában is ehetjük. Kétrészes cikksorozatunk második részében ajánlunk néhány receptet.

 

GreenMark Organic - Minden napra valami JÓ!